Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven

Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven

— En uforbederlig klimaoptimist og imperfekt aktivist.

Petter Gulli har 30 års erfaring som tekstforfatter, kreativ leder og strategisk rådgiver i flere av Norges ledende kommunikasjonsbyråer, samt internasjonal erfaring som kreativ direktør i Bates Singapore med ansvar for Nokia og Heineken i Asia, Australia og New Zealand.

Da FNs klimapanel i 2018 kom med rapporten som ga verden 12 år på å klare klimamålene, sa han opp jobben sin etter 30 år i reklamebransjen, og startet selskapet 12YEARS. Her hjelper han virksomheter og organisasjoner å inspirere sine ansatte og finne en tydelig, troverdig og relevant merkevarerrolle og budskap når det kommer til bærekraft og samfunnsansvar. 

Petter kaller seg en imperfekt aktivist og uforbederlig klimaoptimist. Han misliker grønne fundamentalister, dommedagsprofeter og grønnvaskere, og elsker alle som kommer opp med ideer som bidrar til å skape en bedre og mer rettferdig verden – for alle.

I 2020 ga Petter ut boka “HÅP - en praktisk guide for klimaoptimister” på Aschehoug forlag, og i januar 2025 arrangerte han HÅP–KONFERANSEN - den første konferansen I Norge som bare skulle handle om det som går bra i verden. Konferansen ble utsolgt på 12 timer.

Han er en mye brukt foredragsholder, aktiv samfunnsdebattant og programleder i podcasten “Gull og grønne skoger” som er et samarbeidsprosjekt mellom 12YEARS, Kampanje og Skift - Næringslivets klimaledere. 

Han er også en av initiativtakerne til Grønnvaskingsplakaten, spesialrådgiver for Handelens miljøfond, og sitter i styret til Northern Playground. Han satt i styret til WWF Verdens naturfond fra 2017 til 2025.